Direktlänk till inlägg 3 januari 2009

Vetenskapligt dokumenterat

Av Naom - 3 januari 2009 12:56


Som en del kanske märkt så skriver jag tacksamhetsdagbok här i min blogg. Det gör jag av flera olika anledningar och igår hittade jag ytterligare en som motiverar  mig att fortsätta :


Från senaste numret av iForm:

Anteckna tre saker varje kväll som du är tacksam för både stora och små. Efter hand som tiden går blir du tvungen att hitta fler och fler saker som du är tacksam för och fler saker att vara glad för. Den här övningen är vetenskapligt dokumenterat bra på att göra dig lyckligare. Enligt forskare beror det på att det bildas nya nervbanor i hjärnan som stärker optimistiskt tänkande och positiva känslor.


Själv började jag med detta efter att ha läst en av Mia Törnbloms böcker. Har inte alltid varit en positiv person och jobbar med min självkänsla. Det här är ett verktyg som verkligen hjälpt mig att tänka mer positivt och må bra. Jag uppmanar därför fler att göra som jag för vi behöver träna på detta oavsett hur vi är som personer.


 Jag försöker uppmana  mig själv (och andra) att inte oroa sig för morgondagen utan försöka leva i nuet och göra sådant som gör mig och mina kära lyckliga och harmoniska. Allt beror på våra egna val och vi har alla eget ansvar för vår egen lycka. Ordspråket " Var och en är sin egen lyckas smed " stämmer faktiskt. Man kan inte skylla på någon annan ! Men glöm inte att genom att göra andra lyckliga gör vi också oss själva lyckliga för jag menar inte att man ska bli helt självcentrerad och bara tänka på sig själv. Lycka ska delas med sig av till vänner och nära och kära.


Jag kommer säkert att skriva mer i detta ämne men det får räcka för denna gång.


 

 
 
Annelie H

Annelie H

3 januari 2009 16:19

Vad du är klok, som en bok..gillar att läsa vad du skriver..kram!

http://annelieh.bloggagratis.se

 
Yvonne

Yvonne

3 januari 2009 18:13

Låter väldigt sunt! Borde verkligen göra så jag också! Kanske som du, skriva ner de tre sakerna i bloggen. Då blir det ju liksom av! =)

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Susanne

Susanne

3 januari 2009 22:01

God fortsättning på nya året! Det där med att skriva tacksamhetsdagbok e himlans bra. Jag gjorde det förut efter att ha läst Mia´s böcker. Händer att jag tar fram hennes böcker då och då för att bli påmind. Dom är helt underbara enligt min mening.
Kram på dig
Susanne

http://www.axevasvecia.bloggagratis.se

 
Nini

Nini

4 januari 2009 12:01

Det skulle kunna vara mina ord *ler*

Fast jag har vänt på det nu när jag började med det i bloggen. Jag skriver mina tacksamma tankar i början av dagen. På så sätt "tvingar" jag mig själv att börja dagen på ett positivt sätt.
Jag vet inte vilket sätt som är bäst? Givetvis olika för olika personer och behov :-)

http://nini.bloggagratis.se

 
stort och smått

stort och smått

4 januari 2009 12:05

Vilken trevlig blogg du har! Jag behöver bli en lugnare människa.
Jag försöker att varje dag tänka på vad jag är tacksam över, skulle kanske skriva ner de sakerna också?

http://agneta.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Naom - 7 januari 2010 00:36

Dagen har varit som vanligt. Sov länge, sen frukost, fixat lite med hemmet och innan maten som maken lagade, klippte vi håret på sonen. Gullig blev han ! som vanligt när telefonen ringer så suckar jag över det och vill helst inte svara och ibland gör...

Av Naom - 5 januari 2010 23:23

Dagarna går och den ena är den andra lik. Vaknar vid 10 äter frukost vid 11. Ev en promenad vid 12-tiden sen eftermiddagslur. Middag vid 5-6 och sen TV eller internet till 12-01. Funderar mycket på de kommande besöken hos KBT-terapeut på torsdag och ...

Av Naom - 27 december 2009 22:08

Sitter och funderar på vad jag önskar mig av det nya året. Det enda jag kan komma på är TID ! Tid att göra sådant som får mig att må bra men framför allt att ha ork och inspiration att göra det och inte sitta kvar som en zombie i soffan o bara tänka ...

Av Naom - 27 december 2009 19:27

”Du ska inte göra det som du tror att världen behöver.Du ska göra det som får ditt hjärta att sjunga.För vad världen behöver är människor med hjärtan som sjunger.”   Önskar mitt gjorde det !!      ...

Av Naom - 20 december 2009 22:16

Har verkligen varit låg idag. Fick masa mig ut på eftermiddagen för att skotta uppfarten till huset så att maken skulle kunna parkera när han kom hem. Han har haft snöjour på jobbet och skottat från kl sju på morgonen. Han kom hem vid sex och var hel...

Ovido - Quiz & Flashcards