Alla inlägg under februari 2009

Av Naom - 28 februari 2009 18:19

Tack för allt gott som

    Du oss givit

Din rena kärlek till oss

    envar

Här har så tomt och öde

    blivit

Ditt goda minne lever

    kvar

Slumra gott Du kära

Hav tack för allt Du

    gjort

Vi skall i hjärtat bära

Ditt minne ljust och

    stort

Ditt hem som Du älskat

där blommor har spirat

det lämnar Du nu för en

    skönare värld

Kära lilla Mamma, nu

    är Din strävan slut

All smärta den är borta

    och Du får vila ut

För allt vi vill Dig tacka

    för kärlek rik och stor

För omsorg och all möda

    tack kära lilla Mor

Var finns en kärlek som

    intill döden

Står oförändrad i alla

    öden

Som likt Guds ängel oss

    övervakar

Och fordrar intet men

    allt försakar

På denna jord finns

    endast en

En Moders kärlek

    allen

Mycket blir oss givet

mången skatt så stor

Men blott en gång i livet

gives oss en Mor

Och när detta varma hjärta

inte klappar mera här,

då känner vi med smärta

att det bästa borta är

Ögonen slutits, tiden

    var inne

Djup är vår sorg fastän

    ljust ditt minne

Kärlek och godhet lyste

    din stig

Tack kära Mamma,

    vila i frid

Stor var Din kärlek

God var din själ

Käraste Mamma

Tack och farväl

En tröst i sorgen Gud

    oss ger

Att Mor nu slipper lida

    mer

Tack lilla Mor för åren

    som gått

Tack för all kärlek och

    omsorg vi fått

Tack för all ömhet och

    vänlighet stor

Tack för allt vår älskade

    Mor

Av Naom - 28 februari 2009 17:20

Jag sitter inne hos mammas grannar och skriver eftersom det inte funkat att blogga med mobilen. Har saknat möjligheten att kunna skriva under dessa dagar jag varit och vårdat min mamma innan hon gick bort.

I tisdags vid lunchtid ringde mammas sambo och talade om att mamma blivit mycket sämre och att läkaren varit hemma hos dem och talat om att pga att hennes levervärden blivit så dåliga kommer de inte att kunna behandla cancern utan bara ge smärtstillande. Jag bestämde mig då för att åka dit dagen efter men när jag betalar biljetten på SJ:s hemsida och allt är färdigt och betalt märker jag att jag bokat fel datum. Det blev 17.40 samma dag och jag försökte avboka men det gick inte. Min man och jag kom fram till att det måste vara en mening med det och att jag skulle försöka hinna åka samma dag. Jag hade då ca 3 timmar på mig att packa och ta mig in till Centralen (40 min bilresa). När maken kom hem från jobbet halv fem så åkte jag med min granne som skjutsade mig in. MIn dotter var ju hemma med feber så maken tog över barnen o vi åkte.

Sen har allting gått så fort. HOn blev sämre för varje timme och till slut låg hon med morfinpump och kateter för hon kunde varken svälja medicinen eller ta sig upp på toaletten. När vi vaknade i morse hade hennes andning förändrats och jag gav henne extra doser av det smärtstillande. Hon verkade vilja säga något men kunde inte. Jag berättade att min bror var på väg och att solen sken och att det kändes om om våren var på väg. Hon har tidigare sagt att hon hoppades få uppleva våren och idag verkade våren visa sig för hennes skull ! När jag och Jalle sitter och äter frukost så går han för att titta till henne och då upptäcker han att hon slutat andas. Jag gick in till henne och var såklart jätteledsen. Jalle gick in till grannarna och en de kom in för att stödja Jalle och en av dem som har jobbat tillsammans med mamma på ett äldreboende hjälpte till att göra iordning henne.Vi bytte hennes kläder och tog bort alla "vårdsaker". Sen kom mina bröder och även mammas bror och hans fru som varit här både igår och förrgår. Mammas bror är pensionerad präst så han hade en liten avskedsbön med oss innan han åkte. Det var väldigt vackert.


Vid två på eftermiddagen kom de och hämtade henne och han som har firman känner mamma och hennes sambo vilket ju kändes extra fint. Det var inga okända som bar iväg med henne. Sköterskorna som varit hos oss varje dag har varit helt underbara och de har känt mamma sen ca ett år tillbaka när hon opererade sig sist.

På måndag ska vi träffa begravningsfirman och boka tid för begravning och mamma hade skrivit ett brev som vi öppnade idag där hon uttryckte sin önskan om att bli kremerad bla.

När mina bröder åkt hem ringde Britt som hjälpt oss på morgonen med mamma och frågade om jag ville komma över för att få tänka på något annat. Så nu har vi fikat och jag fick låna deras dator för att bla skriva det här. Jag är alldeles överväldigad över alla fina kommentarer som jag fått och kan inte finna ord som kan beskriva min tacksamhet ! De är värda mer än ni kan ana ! Därför känns det nu extra bra att jag fick det här tillfället att skriva detta .


Säg inte, att ingenting
blir kvar av den

Säg inte, att ingenting
blir kvar
av den vackraste fjärilen
livet gav.
Säg inte, att vingarnas färg
bleknar bort
och försvinner i vinden
som stoft, som stoft.


Om fjärilens kropp
måste gömmas i grav,
är ändå den svindlande
flykten kvar!


Bo Setterlind
 

Av Naom - 24 februari 2009 20:35

Av Naom - 23 februari 2009 22:33

När jag kom hem sa maken att någon ringt och att han inte hunnit svara. Så när barnen somnat gick jag ner för att kolla på nummerpresentatören. Det var mammas telefonnummer och hjärtat åkte upp i halsgropen för på sista tiden har det alltid varit jag som ringer dem. Tänkte att nu har hon blivit inlagd igen eller något ännu värre.

Jalle svarade och berättade att hon mått allt sämre de två senaste dagarna. Hon bara sitter och orkar ingenting. HOn glömmer bort att hon tagit sin insulinspruta och är på väg att ta en till. Han tror att hon överdoserat sitt morfin som hon får för smärtorna och hon har svårt att hålla reda på vad hon tagit. Nu ska ha ta över och han har fått doseringslåda för att lättare hålla reda på allt. Imorgon kommer hennes husläkare hem till henne för att kolla upp lite värden och även berätta vad läkarna på Kalmar sjukhus har beslutat att hon ska få för behandling. Jag är bara orolig för att de säger att hon inte ska få behandling utan att hon bara ska fortsätta med smärtstillande vilket ju innebär att det snart skulle vara över.

Jag måste ringa min bror imorgon för jag vill att han ska kontakta läkarna och få höra själv vad de säger. Tycker att det tagit för lång tid att börja med behandling. Vad väntar de på, jag befarar det värsta ! Så morgondagen blir nervös och en lång väntan tills Jalle ringer. Det värsta av allt är att jag vet nu att mamma inte talar om för mig hur hon mår för jag pratade med henne i förrgår och då sa hon att det kändes lite bättre medans Jalle säger att hon mår jättedåligt. Hon vill inte bekymra mig och jag undrar om hon är rädd för att jag ska släppa allt och komma ner igen. Vill inte besvära är hennes ledord i livet. Inte besvära sköterskorna, läkarna, sambon, sina barn, sina syskon .... Hoppas kunna prata lite med henne imorgon.

Ska gå och lägga mig i sängen med nya numret av Må Bra. Skingra tankarna lite.

Av Naom - 23 februari 2009 22:22

Enligt sjukgymnasten har jag något som kallas frozen shoulder eller frusen skuldra. Hon sa att man inte vet hur den uppkommer men att man har sett den hon folk med diabetes eller som genomgått ett trauma. Tidigare fanns det ingen egentlig behandling utan det fick läka ut självt. Man kan försöka "mobilisera" axeln så jag ska gå och mobilisera ;) två gånger i veckan och sedan ska jag få övningar med hantlar som jag ska göra hemma. Den behandling som nu provas utförs i pilotförsök på Artros clinic på Sophia hemmet i Stockholm och väntetiden är inte så lång ca 2  månader. Men först måste man ha gjort en magnetröntgen. Så jag ska ta upp det med min husläkare när jag träffar henne nästa vecka.


Var kvar på jobbet till klockan sex så vi var inte hemma förrän vid sju. Dottern klagade på ont i halsen i morse och när vi kom hem sa hon samma sak. Hon fick en Strepsil och jag tog febern för säkerhets skull. Den visade 38,9 så det blir till att stanna hemma imorgon. HOn var jättesur för hon skulle ju måla sina lerfigurer imorgon !!  :)


Av Naom - 22 februari 2009 21:02

TACKSAM FÖR:


  • mina fårskinnstofflor
  • tips från bloggvänner
  • att ungarna städade till slut

Av Naom - 22 februari 2009 20:10

Tittar på Jamie Oliver på kanal 5. Tänk om alla var lika passionerade över det dem gör som han. Det är så fantastiskt att se hur han får med sig människor och hur de förändrar sitt liv. Jag skulle också behöva en Jamie Oliver i mitt liv ;)


Imorgon ska jag på mitt första besök hos en sjukgymnast. Har dragit på en kronisk inflammation i axeln som går ut i armen. Jag hoppas verkligen att hon kan hjälpa mig, för smärtan i armen begränsar min rörlighet ibland.


Angående omröstningen om städning så har städning alltid varit ett problem för mig. Ordning och reda är inte min starkaste sida. Oftast är jag alldeles för slut efter jobbet att allting får vänta till helgen och då blir det så klart för mycket så jag orkar knappt börja. Idag fick jag spelet på barnen som hade vänt upp och ner på varenda låda med leksaker i och när jag ville att de skulle städa så börjar de bara leka igen med sakerna de ska plocka upp. Nu är allt uppstädat i alla fall. Efter middagen gjorde jag en äpplekaka med vaniljsås så nu skulle känner jag mig proppmätt.

Nu är reklampausen slut ;)


Skapa flashcards