Alla inlägg under oktober 2009

Av Naom - 29 oktober 2009 19:15

Kurs idag igen !  Var ute i god tid och hittade platsen vi skulle vara på utan problem. Dagen var lärorik och vi fick en hemuppgift inför morgondagen. Vi ska fundera på vad vi behöver utveckla hos oss själva för att bli en bättre coach när vi coachar grupper, och vad vi har för erfarenheter med oss från våra liv som vi kan dra nytta av när vi coachar. Jag är helt urlakad efter två intensiva dagar.

 

Det är trevligt att träffa nya människor men det drar en massa energi som resulterar i en mental trötthet. En sak jag lärt mig om mig själv idag är att jag har stort behov av att reflektera kring det som händer omkring mig och att jag måste bli bättre på att prioritera och boka in tid för reflektion. Men också att bli bättre på att förbereda mig inför olika uppgifter för att kunna känna mig trygg i olika situationer.

Hur som helst så ser jag fram emot morgondagen !

 

current-mood-happy

Av Naom - 28 oktober 2009 22:43

Har haft en underbar dag på Lärarhögskolan i Stockholm. Träffat trevliga människor och lyssnat på inspirerande företrädare för de olika institutioner som ska hålla i Rektorsutbildningen. Första året kommer vi att ägna mest åt Juridiken inom Rektorsuppdraget.

 Den arbetsgrupp som jag kommer att ingå i under de kommande tre åren fick en chans att träffas en stund på slutet av dagen. Vi fick döpa våra grupper och vår ska heta KAKTUS. En metafor för en person som kan vara taggig på utsidan men mjuk inuti. Vi kom på en till metafor nämligen den att som rektor måste man kunna överleva trots att man sällan blir “vattnad” med uppmuntran och beröm. Man måste vara tålig och uthållig och skaffa sig stadiga rötter som kan hitta näring trots ett ibland torrt klimat.

Av Naom - 27 oktober 2009 21:05

Idag är jag tacksam för :

  • att jag och övriga i familjen inte drabbats av svininfluensan (ännu !)
  • att jag ska få börja på min rektorsutbilning imorgon
  • att tröttheten inte varit så tung idag

  

Av Naom - 27 oktober 2009 20:55

Har startat en jobb-blogg ! Kallar den "Be happy at work". Kommer att blogga om allt som rör mitt arbetsliv och ibland kanske en del som skrivs här också hamnar där för den ska ha samma huvudtema nämligen att inspirera till ett lyckligare liv i det här fallet med emfas på arbetslivet.

VÄLKOMNA !

 behappy2.myblogg.se


  

Av Naom - 27 oktober 2009 17:58

Jaha så var det inte längre reklamfritt här heller. Nåja, tillhör visserligen inte dem som störs så mycket av reklamen men det får inte bli för mycket så att sidan får ett rörigt intryck. Ser i alla fall fram emot att kunna sms-blogga gratis för det har jag saknat här. Det är ju positivt att bloggplatsen växer som portal för jag har tänkt byta flera gånger men nu när kvaliten på siten blivit bättre så stannar jag nog kvar.

 

  

 

Av Naom - 22 oktober 2009 16:25

TRÄFFA VÄNNERNA

 

Ju fler vänner du har, desto starkare är ditt immunförsvar. Personer som har mellan en och tre goda vänner blir fyra gånger oftare förkylda än de som har sociala band till ännu fler personer.

 

Av Naom - 22 oktober 2009 16:19

STRESSA AV

 

Forskning har kommit fram till att när två människor andas in samma mängd förkylningsvirus, löper den mest stressade störst risk att bli sjuk. Stress och jäkt ger alltså virus fritt spelrum. När man utövar avspänning, som till exempel qi gong, bildar immunförsvaret fler vita blodkroppar som bland annat skyddar mot infektioner. Det visar blodprov som tagits två timmar efter träningen !

 

 

Av Naom - 22 oktober 2009 16:15

SOV GOTT

 

För lite sömn försvagar din motståndskraft. I en studie har man kommit fram till att du smittas tre gånger lättare av en luftvägsinfektion om du sover mindre än sju timmar per natt, eller om du vaknar många gånger under natten. Tänk på att du inte kan hämta in fem dagars dålig nattsömn genom att sova länge under helgen. Å andra sidan ska man inte heller sova för mycket, eftersom det också kan leda till övervikt, enligt ny forskning.

 

Skapa flashcards