Direktlänk till inlägg 18 februari 2009

Lite om Qigong

Av Naom - 18 februari 2009 12:57

Qigong är en traditionell kinesisk träningsform, där man genom harmoniska rörelser aktiverar qi, livsenergin.

Genom dessa rörelser får man upp smidighet och inre ro och balans infinner sig.

Qigong är numera en välkänd metod för att få mer energi och bli av med olika former av värk.

Qigong är en behaglig och rolig träningsform som alla kan utöva.

Qigong är en bra träningsform för att motverka stress och inre spänningar.

Qigong förbättrar blodcirkulationen och ökar ditt immunförsvar.

Qigong har i Kina ryktet om sig att hålla människor yngre längre.

Träningen förbättrar koncentrationen och inlärningsförmågan samt främjar kreativiteten och det psykologiska välbefinnandet.

Genom de meditativa rörelserna bygger man upp balansen mellan yin & yang.

Qigong är en djup kunskap men inte mystisk.

Med regelbunden träning höjer man sakta men säkert upp sin energinivå.

Man blir piggare, får bättre hållning, vilket i sin tur gör att man känner sig friskare och yngre.


 Själv tränar jag hemma med hjälp av en DVD men vi har även haft qigong på jobbet. Tyvärr var det för få som ville vara med för att kunna fortsätta.



 
 
Ewa

Ewa

18 februari 2009 14:35

Nu vart jag sugen. Tack för tipset! :-) Jag har yogat, men har svårt att hitta tillbaka.

http://fundringar

 
Ingen bild

marion

18 februari 2009 17:23

Så sant så, Körde igång igen med detta i går,har till och från gjort Qigong i några år,tyvärr går det i perioder men det mjukar ju onekligen upp en och ger energi.En kvart på cross-traiern! imponerad jag är död efter några minuter bara, (nog inget för mig haha).

 
Ingen bild

Naom

18 februari 2009 18:38

O jag som trodde att en kvart var lite. Nu känner jag mig ännu mer nöjd ;)
N

 
Ingen bild

Naom

18 februari 2009 18:40

Förresten Marion, kan inte hitta din blogg för du har inte länkat till någon.
N

 
Ingen bild

marion

18 februari 2009 19:36

Hej! Jag har tyvärr varken blogg eller hemsida, om det är till hjälp för dig, är jag mamma till MissC.(det är hennes fel, hon har dragit in mig i detta, skrattar). Tycker ju det är trevligt,tar ett tag innan jag känner det är Ok att kommentera,fastnar jag för någon skriver jag in några rader då och då. Gillar dagens visdom, de är så sanna, får en att tänka till. Vill du ha min mailadr. så är det ok. skriv det i så fall någon dag. Ha det riktigt gott.

 
Ula

Ula

18 februari 2009 20:06

Provade på detta en gång då de hade en kurs. Tyvärr blev det ingen fortsättning. Den var via jobbet. Har köpt böcker i ämnet men,men...De blir liksom inte av att varken läsa eller utöva det.Har även dvd´n i andra träningsmetoder men de är lika där. Tyvärr. Behöver ju träna mig men behöver nån som drar ut mig.
Kram

http://ladyinblue.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Naom - 7 januari 2010 00:36

Dagen har varit som vanligt. Sov länge, sen frukost, fixat lite med hemmet och innan maten som maken lagade, klippte vi håret på sonen. Gullig blev han ! som vanligt när telefonen ringer så suckar jag över det och vill helst inte svara och ibland gör...

Av Naom - 5 januari 2010 23:23

Dagarna går och den ena är den andra lik. Vaknar vid 10 äter frukost vid 11. Ev en promenad vid 12-tiden sen eftermiddagslur. Middag vid 5-6 och sen TV eller internet till 12-01. Funderar mycket på de kommande besöken hos KBT-terapeut på torsdag och ...

Av Naom - 27 december 2009 22:08

Sitter och funderar på vad jag önskar mig av det nya året. Det enda jag kan komma på är TID ! Tid att göra sådant som får mig att må bra men framför allt att ha ork och inspiration att göra det och inte sitta kvar som en zombie i soffan o bara tänka ...

Av Naom - 27 december 2009 19:27

”Du ska inte göra det som du tror att världen behöver.Du ska göra det som får ditt hjärta att sjunga.För vad världen behöver är människor med hjärtan som sjunger.”   Önskar mitt gjorde det !!      ...

Av Naom - 20 december 2009 22:16

Har verkligen varit låg idag. Fick masa mig ut på eftermiddagen för att skotta uppfarten till huset så att maken skulle kunna parkera när han kom hem. Han har haft snöjour på jobbet och skottat från kl sju på morgonen. Han kom hem vid sex och var hel...

Ovido - Quiz & Flashcards