Direktlänk till inlägg 12 februari 2009

Sticka, forts...

Av Naom - 12 februari 2009 21:21

Skulle ju återkomma angående det här om stickningen. När jag var yngre så stickade och virkade jag till och från. Men var för lat för att lära mig alla delar i handarbetet så att jag kunde slutföra något. Såg en intervju med Tony Irving från Let´s dance där han berättade om sin hobby stickning. Han gav en jättevacker sjal till Malou på TV 4 och jag började bli inspirerad o tänkte att man kanske skulle börja. Han smittade verkligen av sig för han pratade så passionerat om sitt stickande. Nåväl, detta såg jag när jag var på besök hos min mamma och då fanns det ju viktigare saker att tänka på än min längtan efter att skaffa mig en hobby vilket jag haft i flera år.

Min mamma hade köpt en prenumeration på en veckotidning till mig vid jul och den damp ner i brevlådan i måndags. Det var tidningen PS ! som är en tidning om personlig utveckling och som jag själv prenumererat på tidigare. I den fanns en artikel om att arbeta med händerna fungerar lika bra som antideppressiva medel vid nedstämdhet och lätt depression bla. Det var en väldigt utförlig artikel som byggde på vetenskaplig forskning och som ingående beskrev resultaten för välbefinnandet vid arbete med händerna, tex stickning, virkning, matlagning, bakning etc. Kom till jobbet dagen efter och berättade om mina ideer för en av mina kollegor som själv både stickar och virkar. Hon erbjöd sig att hjälpa mig komma igång och hon hade både böcker och tidningar om stickning hemma som jag ska få låna. På kvällen så skrev jag inlägget om att jag skulle börja sticka. Konstigt hur allting faller på plats om man bara är öppen och lyssnar på vilka nya vägar livet kallar en in på.



 
 
Anna

Anna

12 februari 2009 21:59

Stickning är väldigt kul och avslappnande!

http://husprojektet.bloggagratis.se

 
Ingen bild

marion

12 februari 2009 22:32

Håller med, handarbete är avslappnande och man rensar skallen på något vis. Tror också att man är för dålig till att lyssna till sin magkänsla när något är i antågande. (Har själv nyss börjat lita mer på denna känsla). Lycka till med stickningen.

 
rosalucia

rosalucia

13 februari 2009 09:56

Det ligger nog en hel del i det...det är ju otroligt rogivande att sticka, virka osv. Man glömmer allting annat och får svårt att sluta...hm.
Apropå sprayen för minskad urinproduktion, så har jag kommit på att den nog hette "Minirin". Man sprayar i näsan innan man ska sova. Supersmidigt!!!
Jag tänkte länka till dej, hoppas att det är okej?
Ha en trevlig helg!!!!

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

D.H

13 februari 2009 11:20

Ja det var ju lustigt !! Visst var den vacker ! Hans prat måste ha varit magiskt eftersom vi båda blev stick sugna!!

 
Ingen bild

Nini

13 februari 2009 13:29

Vet precis vad du menar! Så blev pärlandet för mig en konkret syssla med händerna när jag mådde som sämst och händelsen som ser ut som en tanke här är att du har pärlor på din bild i inlägget :-)))

 
Annie

Annie

15 februari 2009 09:20

Att arbeta med händerna hjälper huvudet att koppla av.
Jag handarbetar en hel del och just nu är det faktiskt stickning som är på tapeten. Jag och en väninna ska hyra ett bord vid julmarknaden i år och sälja våra alster.

http://peek-a-boos.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Naom - 7 januari 2010 00:36

Dagen har varit som vanligt. Sov länge, sen frukost, fixat lite med hemmet och innan maten som maken lagade, klippte vi håret på sonen. Gullig blev han ! som vanligt när telefonen ringer så suckar jag över det och vill helst inte svara och ibland gör...

Av Naom - 5 januari 2010 23:23

Dagarna går och den ena är den andra lik. Vaknar vid 10 äter frukost vid 11. Ev en promenad vid 12-tiden sen eftermiddagslur. Middag vid 5-6 och sen TV eller internet till 12-01. Funderar mycket på de kommande besöken hos KBT-terapeut på torsdag och ...

Av Naom - 27 december 2009 22:08

Sitter och funderar på vad jag önskar mig av det nya året. Det enda jag kan komma på är TID ! Tid att göra sådant som får mig att må bra men framför allt att ha ork och inspiration att göra det och inte sitta kvar som en zombie i soffan o bara tänka ...

Av Naom - 27 december 2009 19:27

”Du ska inte göra det som du tror att världen behöver.Du ska göra det som får ditt hjärta att sjunga.För vad världen behöver är människor med hjärtan som sjunger.”   Önskar mitt gjorde det !!      ...

Av Naom - 20 december 2009 22:16

Har verkligen varit låg idag. Fick masa mig ut på eftermiddagen för att skotta uppfarten till huset så att maken skulle kunna parkera när han kom hem. Han har haft snöjour på jobbet och skottat från kl sju på morgonen. Han kom hem vid sex och var hel...

Ovido - Quiz & Flashcards