Direktlänk till inlägg 24 maj 2009

Vart tredje cancerfall går att äta bort

Av Naom - 24 maj 2009 14:12

Som ni säkert vet gick min mamma nyligen bort i cancer. Så när jag hittade den här artikeln på Aftonbladet så fick jag mig en tankeställare ! Om jag inte skärper mig så är risken stor att jag blir en av de där tre !


Bästa cancerskyddet bygger du hemma vid matbordet

I en ny rapport slår världens samlade cancerexpertis fast att vart tredje cancerfall går att förebygga.

En av tre svenskar kommer någon gång i livet att få diagnosen cancer. Efter hjärt-kärlsjukdom är cancer den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Varje år drabbas över 50 000 svenskar. Vanligast är bröst- och prostatacancer liksom tjocktarms-, lung- och hudcancer.

Att vår livsstil spelar en stor roll vet vi nu säkert.

I en sammanställning av drygt 7 000 forskningsrapporter om kost, motion och cancer beskriver världens främsta cancerforskare hur vi ska leva för att minska cancerrisken. Ett arbete som resulterat i tio rekommendationer man anser sig ha tillräckliga bevis för.

Färsk mat och motion

Bland annat råder man alla att äta färsk mat med mycket frukt och grönsaker samt att motionera till vardags och hålla en normal vikt. Enligt Världscancerforskningsfonden, WCRF, som ligger bakom rapporten, räcker det för att förebygga en tredjedel av alla fall som de tolv största cancersjukdomarna står för.

– Även om vi fortfarande inte känner till de exakta mekanismerna är det vetenskapliga underlaget tillräckligt för att ge konkreta råd som att vi bör äta så naturligt som möjligt, dra ner på rött kött och undvika charkprodukter helt och hållet, säger Kerstin Hultén, författare till nyutkomna boken ”Maten som skyddar mot cancer”.


Den boken borde jag köpa !


 
 
Ingen bild

D.H

24 maj 2009 20:28

Mycket intressant...
Färsk mat är ju lite svårt i sverige och tyvärr färsk mat och motion är inte min starka sida heller:(
Ok färsk mat är klart nåt jag föredrar före motion och trots allt lättare att uppnå om lusten faller på :)Och tid...efter jobbet orkar man ju inte få ihop nåt färskt...
Storkok och frysa in är väl ett alternativ!!

 
Yvonne

Yvonne

24 maj 2009 22:04

Det är mycket en klassfråga det där, tycker jag... Jag skulle jättegärna äta färskt och fint varje dag. Gärna ekologiskt! Men färskmat och ekologiskt har vi inte råd med tyvärr...

Kram!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Nini

Nini

25 maj 2009 12:20

Håller med Yvonne för det första. Och för det andra så orkar jag inte ta åt mig av all skrämselpropaganda. Jag förstår att du är orolig med tanke på din mamma, men du ska inte ta åt dig av allt sånt där...
Ett tag skulle man dö om man åt chips eftersom de innehöll ett cancerogent ämne. Jo, om man åt några kilo om dagen...
Ett tag skulle man inte äta ägg eftersom de innehöll alldeles för mycket kolestorol. Jo, om man äter några kilo om dagen...
Etc etc etc

Nä, låt du ditt sunda förnuft råda. Det är nog den bästa dieten man kan ha?

http://nini.bloggagratis.se

 
Stort och smått

Stort och smått

25 maj 2009 22:37

Det är ju konstaterat sedan många år tillbaka att antioxidanter, som finns i frukt och grönt, kan förebygga cancer - det är inte skrämselpropaganda!
Se till, om du har möjlighet att börja ät så mycket frukt och grönt du kan/hinner och har råd med! Det är aldrig för sent!
Själv hör jag till dem som vet att jag borde äta mer och bättre!
Men det är inte för sent för mig heller! =)
Kram!

http://stortosmatt.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Naom - 7 januari 2010 00:36

Dagen har varit som vanligt. Sov länge, sen frukost, fixat lite med hemmet och innan maten som maken lagade, klippte vi håret på sonen. Gullig blev han ! som vanligt när telefonen ringer så suckar jag över det och vill helst inte svara och ibland gör...

Av Naom - 5 januari 2010 23:23

Dagarna går och den ena är den andra lik. Vaknar vid 10 äter frukost vid 11. Ev en promenad vid 12-tiden sen eftermiddagslur. Middag vid 5-6 och sen TV eller internet till 12-01. Funderar mycket på de kommande besöken hos KBT-terapeut på torsdag och ...

Av Naom - 27 december 2009 22:08

Sitter och funderar på vad jag önskar mig av det nya året. Det enda jag kan komma på är TID ! Tid att göra sådant som får mig att må bra men framför allt att ha ork och inspiration att göra det och inte sitta kvar som en zombie i soffan o bara tänka ...

Av Naom - 27 december 2009 19:27

”Du ska inte göra det som du tror att världen behöver.Du ska göra det som får ditt hjärta att sjunga.För vad världen behöver är människor med hjärtan som sjunger.”   Önskar mitt gjorde det !!      ...

Av Naom - 20 december 2009 22:16

Har verkligen varit låg idag. Fick masa mig ut på eftermiddagen för att skotta uppfarten till huset så att maken skulle kunna parkera när han kom hem. Han har haft snöjour på jobbet och skottat från kl sju på morgonen. Han kom hem vid sex och var hel...

Skapa flashcards