Alla inlägg under februari 2009

Av Naom - 11 februari 2009 22:13

Har bestämt mig för att börja sticka ! Mer säger jag inte just nu, så fortsättning följer ;)


Av Naom - 11 februari 2009 21:50

Du vet väl om
att Du är värdefull


Att Du är viktig här och nu.


Att Du är älskad för Din egen skull


Att ingen annan
är som Du.



Av Naom - 11 februari 2009 20:28

TACKSAM FÖR :

  • positiva kommentarer från mina bloggvänner
  • värmen och omtanken från mina kollegor på jobbet
  • prenumerationen på PS ! som jag fått av mamma.


Av Naom - 10 februari 2009 22:07


Dela med dig av allt du vet,


det är ett sätt att uppnå odödlighet



Av Naom - 10 februari 2009 21:27

Jag hade en diskussion med en förälder på mitt arbete (skola) om varför det är så populärt att blogga. Folk i alla åldrar bloggar ju och det blir fler och fler hela tiden. Det finns ju såklart många orsaker men en stor orsak tror jag är att bloggandet tillfredställer ett av människans mest grundläggande behov ; bekräftelse behovet, att bli sedd.

En del av oss skulle nog inte erkänna det i första taget att det skulle vara en av orsakerna till att vi bloggar. Men om man tänker efter så är det ju inte så konstigt. Vi lever inte i samma sociala sammanhang som vi gjorde förr när man levde i större familjer och arbetade tillsammans med  nära och kära man umgicks mer face to face över generationsgränserna och man hade mer tid till varandra. Man satt inte o tittade på TV eller datorn. Ofta får vi inte vårt bekräftelsebehov tillfredsställt ens i familjen eftersom vi det pga tidsbrist inte hinner bli någon djupare samvaro. På jobbet får nog många av oss bekräftelse men då som den duglige arbetstagaren, kollegan. Vi behöver få bekräftelse för vårt naturliga jag med våra fel och brister. Anonymiteten fungerar nog för många som en möjlighet att få vara sig själv utan att bli bedömd utifrån hur vi ser ut eller vad vi jobbar med eller vad vi har för religion, kön etc. Det blir mer jämlikt tycker jag.

När jag började blogga hade jag inga funderingar på att det kunde ge mig en möjlighet till bekräftelse. Denna möjlighet har blivit mer och mer uppenbar och viktig för mig ju mer jag bloggar och får kontakt med och respons från andra bloggare/läsare. I början var det ett sätt att få en möjlighet att reflektera över det som händer i mitt liv och att försöka använda skrivandet till att utveckla mig till :

  • en tacksam person
  • en positivt tänkande människa
  • att bli en lugnare och klokare själ

Jag hade också en förhoppning om att kunna vara en inspiration för andra och att få kontakt med likasinnade. Efter en tids bloggande på olika bloggportaler så kan jag konstatera att jag uppnått många av mina mål och speciellt sedan jag började blogga här på bloggagratis. Här har jag hittat de likasinnade jag sökt efter. Sen är det faktiskt väldigt skönt att slippa reklam på sidan för nu när jag blivit van vid hur bloggarnna ser ut här så känns det jobbigt och rörigt att läsa bloggar på andra bloggportaler som har reklam. Så här stannar jag ett tag till ;)


Av Naom - 10 februari 2009 21:13


Att misslyckas betyder inte att jag är misslyckad.
Det betyder att jag inte har lyckats ännu.


Att misslyckas betyder inte att jag inte har utfört någonting.
Det betyder att jag har lärt mig någonting.


Att misslyckas betyder inte att jag har varit en dåre.
Det betyder att jag har tillräckligt med tro att försöka


Att misslyckas betyder inte jag har skämt ut mig.
Det betyder att jag har vågat försöka.


Att misslyckas betyder inte att jag är underlägsen.
Det betyder att jag inte är helt perfekt


Att misslyckas betyder inte att jag borde ge upp.
Det betyder att jag bör försöka ännu mer.


 


Av Naom - 9 februari 2009 22:35

Mitt hjärtas dag är idag

Min bröllopsdag !

 

Av Naom - 9 februari 2009 21:12

Mammas cancer är behandlingsbar !! Det betyder att om allt går väl så får vi ha henne kvar lite längre än vi trott. Cancerns var metastaser i levern som härstammar från den cancer hon hade i tjocktarmen. Hon fick stanna kvar på sjukhuset eftersom läkaren ville att de skulle hjälpa henne få ordning på hennes näringsintag. Hon har kräkts och var lite gul i huden. Min bror och hans fru hade bokat in en veckas chartersemester till Spanien och han tänkte först avboka men läkaren avrådde eftersom han inte ville att vi skulle sända fel signaler till mamma och nu i efterhand så gjorde han rätt tycker jag. De åkte igår natt så jag har smsat till honom och berättat de positiva nyheterna. Vet att han är väldigt orolig och nu kan han kanske njuta lite mer av sin semester för han behöver den verkligen.


Nu till något helt annat. Idag firar jag och maken bröllopsdag. Vi har varit gifta i 8 år och tiden har verkligen gått så fort. Det har hänt mycket sen vi gifte oss och varje dag är jag tacksam för honom och det liv vi har tillsammans. Visst har vi våra ups and downs men det är sånt som hör till. Framför allt är jag tacksam för att han står ut med mig då jag har en del känslomässiga problem. Pratade med honom om det igår, om hur jag mår ibland för han har märkt att jag inte mått så bra förutom det här med mamma. Han undrade om det var något han gjort men jag förklarade att om jag inte haft honom så skulle det varit mycket värre. Dagen har firats med god mat och tårta och trevlig samvaro ;)


 


Ovido - Quiz & Flashcards