Direktlänk till inlägg 28 februari 2009

Säg inte att ingenting blir kvar

Av Naom - 28 februari 2009 17:20

Jag sitter inne hos mammas grannar och skriver eftersom det inte funkat att blogga med mobilen. Har saknat möjligheten att kunna skriva under dessa dagar jag varit och vårdat min mamma innan hon gick bort.

I tisdags vid lunchtid ringde mammas sambo och talade om att mamma blivit mycket sämre och att läkaren varit hemma hos dem och talat om att pga att hennes levervärden blivit så dåliga kommer de inte att kunna behandla cancern utan bara ge smärtstillande. Jag bestämde mig då för att åka dit dagen efter men när jag betalar biljetten på SJ:s hemsida och allt är färdigt och betalt märker jag att jag bokat fel datum. Det blev 17.40 samma dag och jag försökte avboka men det gick inte. Min man och jag kom fram till att det måste vara en mening med det och att jag skulle försöka hinna åka samma dag. Jag hade då ca 3 timmar på mig att packa och ta mig in till Centralen (40 min bilresa). När maken kom hem från jobbet halv fem så åkte jag med min granne som skjutsade mig in. MIn dotter var ju hemma med feber så maken tog över barnen o vi åkte.

Sen har allting gått så fort. HOn blev sämre för varje timme och till slut låg hon med morfinpump och kateter för hon kunde varken svälja medicinen eller ta sig upp på toaletten. När vi vaknade i morse hade hennes andning förändrats och jag gav henne extra doser av det smärtstillande. Hon verkade vilja säga något men kunde inte. Jag berättade att min bror var på väg och att solen sken och att det kändes om om våren var på väg. Hon har tidigare sagt att hon hoppades få uppleva våren och idag verkade våren visa sig för hennes skull ! När jag och Jalle sitter och äter frukost så går han för att titta till henne och då upptäcker han att hon slutat andas. Jag gick in till henne och var såklart jätteledsen. Jalle gick in till grannarna och en de kom in för att stödja Jalle och en av dem som har jobbat tillsammans med mamma på ett äldreboende hjälpte till att göra iordning henne.Vi bytte hennes kläder och tog bort alla "vårdsaker". Sen kom mina bröder och även mammas bror och hans fru som varit här både igår och förrgår. Mammas bror är pensionerad präst så han hade en liten avskedsbön med oss innan han åkte. Det var väldigt vackert.


Vid två på eftermiddagen kom de och hämtade henne och han som har firman känner mamma och hennes sambo vilket ju kändes extra fint. Det var inga okända som bar iväg med henne. Sköterskorna som varit hos oss varje dag har varit helt underbara och de har känt mamma sen ca ett år tillbaka när hon opererade sig sist.

På måndag ska vi träffa begravningsfirman och boka tid för begravning och mamma hade skrivit ett brev som vi öppnade idag där hon uttryckte sin önskan om att bli kremerad bla.

När mina bröder åkt hem ringde Britt som hjälpt oss på morgonen med mamma och frågade om jag ville komma över för att få tänka på något annat. Så nu har vi fikat och jag fick låna deras dator för att bla skriva det här. Jag är alldeles överväldigad över alla fina kommentarer som jag fått och kan inte finna ord som kan beskriva min tacksamhet ! De är värda mer än ni kan ana ! Därför känns det nu extra bra att jag fick det här tillfället att skriva detta .


Säg inte, att ingenting
blir kvar av den

Säg inte, att ingenting
blir kvar
av den vackraste fjärilen
livet gav.
Säg inte, att vingarnas färg
bleknar bort
och försvinner i vinden
som stoft, som stoft.


Om fjärilens kropp
måste gömmas i grav,
är ändå den svindlande
flykten kvar!


Bo Setterlind
 

 
 
yvonne

yvonne

28 februari 2009 18:13

Jag beklagar sorgen... Din mamma har det bra nu, bortom alla smärtor. och hon kommer gå vid din sida varje dag. va fint att hon fick somna in hemma. med sina nära runt omkring.
varm kram till dig och de dina...

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
stort och smått

stort och smått

28 februari 2009 18:52

Jag beklagar sorgen. Men hon har det bra nu, hon känner ingen smärta... Det är egentligen väldigt egoistiskt att sörja och sakna, men det gör man ju! Man vill ju ha nära och kära omkring sig, alltid!
Hoppas du har folk omkring dig nu som kramar om dig och ser till att du mår bra.
Ta hand om dig och ha det så bra du kan!
Kramar

http://agneta.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

28 februari 2009 19:06

Jag beklagar sorgen!
Nu slipper hon all smärta!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Ingen bild

marion

28 februari 2009 21:55

Beklagar sorgen av hela mitt hjärta!

 
Ingen bild

D.H

28 februari 2009 23:16

Skönt att hon fick vara hemma.Förstår att det är svårt ...men H att det blev ett fint avslut.
Tänker på dej. Kram

 
Häxstickande mamman i Jämtland

Häxstickande mamman i Jämtland

1 mars 2009 08:36

Kära du, jag gråter när jag läser, jag ger dig kramar och vet att trösten ger inte allt, men kanske en liten uns stannar och för varje gång du får en kram så blir trösten större och större...

En dikt som jg tycker är fin:
Farväl är ej för alltid
adjö är inte slut
I mina tankar finns du,
där finns du alltid kvar


Kram

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

1 mars 2009 09:04

Jag beklagar........
Varma vårkramar

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
AnnelieH

AnnelieH

1 mars 2009 09:08

Jag beundrar dig din styrka och jag kramar om dig... av din mamma kommer det finnas mycket kvar, i dig. Jag beklagar oxå..men som så många säger..nu är hon utan smärta...kram//Annelie

http://annelieh.bloggagratis.se

 
Nini

Nini

1 mars 2009 18:58

Du beskriver ett fint slut för din mamma. Hon är säkert tacksam för det och för att hon nu slipper ha ont längre.
Varm kram och mina tankar är med dig

http://nini.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Naom - 7 januari 2010 00:36

Dagen har varit som vanligt. Sov länge, sen frukost, fixat lite med hemmet och innan maten som maken lagade, klippte vi håret på sonen. Gullig blev han ! som vanligt när telefonen ringer så suckar jag över det och vill helst inte svara och ibland gör...

Av Naom - 5 januari 2010 23:23

Dagarna går och den ena är den andra lik. Vaknar vid 10 äter frukost vid 11. Ev en promenad vid 12-tiden sen eftermiddagslur. Middag vid 5-6 och sen TV eller internet till 12-01. Funderar mycket på de kommande besöken hos KBT-terapeut på torsdag och ...

Av Naom - 27 december 2009 22:08

Sitter och funderar på vad jag önskar mig av det nya året. Det enda jag kan komma på är TID ! Tid att göra sådant som får mig att må bra men framför allt att ha ork och inspiration att göra det och inte sitta kvar som en zombie i soffan o bara tänka ...

Av Naom - 27 december 2009 19:27

”Du ska inte göra det som du tror att världen behöver.Du ska göra det som får ditt hjärta att sjunga.För vad världen behöver är människor med hjärtan som sjunger.”   Önskar mitt gjorde det !!      ...

Av Naom - 20 december 2009 22:16

Har verkligen varit låg idag. Fick masa mig ut på eftermiddagen för att skotta uppfarten till huset så att maken skulle kunna parkera när han kom hem. Han har haft snöjour på jobbet och skottat från kl sju på morgonen. Han kom hem vid sex och var hel...

Ovido - Quiz & Flashcards