Direktlänk till inlägg 14 februari 2009

Lite nyfiken

Av Naom - 14 februari 2009 18:36

Jag var lite nyfiken på varför vi i Sverige firar.

Saxat från Wikipedia:

I Sverige har firandet av S:t Valentin och Alla hjärtans dag inte förekommit i någon större utsträckning förrän på 1960-talet, då det lanserades av kommersiella skäl och genom amerikansk kulturell påverkan. NK-varuhuset försökte lansera seden, men det tog tid innan firandet blev mer än det hjärtformade gelégodiset. Under 1990-talet tog dock firandet fart (kanske som en följd av uppmärksamheten i skolorna) och har funnit sin plats som Alla Hjärtans dag i den svenska högtidskalendern.

Själv tycker jag att det inte skulle behövas en speciell dag för att ge sin käraste blommor och choklad. Geléhjärtan kan vi skippa ;)

Hur som helst ; ni som firar : Ha en trevlig kväll !


 
 
Yvonne

Yvonne

14 februari 2009 19:06

Håller med! Tycker alla dagar med de mina är lika viktiga! =)

Kram!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Susanne

Susanne

14 februari 2009 19:17

Håller med dig N. Borde inte behövas en speciell dag. Men jag tror att det är just det som behövs. Skulle vara massor av såna här dagar. Vi människor glömmer så lätt bort det där med uppmuntran till varandra. Synd att det blivit kommersiellt. Det är så lite så lite som behövs för att glädja någon man håller av...räcker med ett leende.....eller ett par ord. ...som ...trevlig helg...eller ge varandra en kram...Själv tycker jag om att muntra upp min käre make lite titt som tätt....! Behöver inte vara med presenter...kan hända att han får en extra god macka nån kväll. Enkelt lätt och i vardagen.

KRamar
Susanne

http://www.axevasvecia.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

14 februari 2009 19:47

Tack för din kommentar, är det ok om jag länkar?

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
janet65

janet65

14 februari 2009 20:51

Borde visa varandra kärlek varje dag. Tack för ditt inlägg på min blogg och jag tycker mycket om den låten och den säger mycket om det jag känner för Krister.

http://www,bloggagratis.se

 
Annelieh

Annelieh

14 februari 2009 23:03

jag är benägen att hålla med. det är samma sak med Halloween, åtminstonde för mig. Mina tonåringar firar vewrkligen denna dag, mer än jag och jag firar inte utan tänker ut hjärtan till världen, men det gör jag även på andra dagar.

Tack för din fina kommentar hos mig, kram!

http://www.metrobloggen.se/annelieh

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Naom - 7 januari 2010 00:36

Dagen har varit som vanligt. Sov länge, sen frukost, fixat lite med hemmet och innan maten som maken lagade, klippte vi håret på sonen. Gullig blev han ! som vanligt när telefonen ringer så suckar jag över det och vill helst inte svara och ibland gör...

Av Naom - 5 januari 2010 23:23

Dagarna går och den ena är den andra lik. Vaknar vid 10 äter frukost vid 11. Ev en promenad vid 12-tiden sen eftermiddagslur. Middag vid 5-6 och sen TV eller internet till 12-01. Funderar mycket på de kommande besöken hos KBT-terapeut på torsdag och ...

Av Naom - 27 december 2009 22:08

Sitter och funderar på vad jag önskar mig av det nya året. Det enda jag kan komma på är TID ! Tid att göra sådant som får mig att må bra men framför allt att ha ork och inspiration att göra det och inte sitta kvar som en zombie i soffan o bara tänka ...

Av Naom - 27 december 2009 19:27

”Du ska inte göra det som du tror att världen behöver.Du ska göra det som får ditt hjärta att sjunga.För vad världen behöver är människor med hjärtan som sjunger.”   Önskar mitt gjorde det !!      ...

Av Naom - 20 december 2009 22:16

Har verkligen varit låg idag. Fick masa mig ut på eftermiddagen för att skotta uppfarten till huset så att maken skulle kunna parkera när han kom hem. Han har haft snöjour på jobbet och skottat från kl sju på morgonen. Han kom hem vid sex och var hel...

Ovido - Quiz & Flashcards