Direktlänk till inlägg 10 februari 2009

Varför så populärt

Av Naom - 10 februari 2009 21:27

Jag hade en diskussion med en förälder på mitt arbete (skola) om varför det är så populärt att blogga. Folk i alla åldrar bloggar ju och det blir fler och fler hela tiden. Det finns ju såklart många orsaker men en stor orsak tror jag är att bloggandet tillfredställer ett av människans mest grundläggande behov ; bekräftelse behovet, att bli sedd.

En del av oss skulle nog inte erkänna det i första taget att det skulle vara en av orsakerna till att vi bloggar. Men om man tänker efter så är det ju inte så konstigt. Vi lever inte i samma sociala sammanhang som vi gjorde förr när man levde i större familjer och arbetade tillsammans med  nära och kära man umgicks mer face to face över generationsgränserna och man hade mer tid till varandra. Man satt inte o tittade på TV eller datorn. Ofta får vi inte vårt bekräftelsebehov tillfredsställt ens i familjen eftersom vi det pga tidsbrist inte hinner bli någon djupare samvaro. På jobbet får nog många av oss bekräftelse men då som den duglige arbetstagaren, kollegan. Vi behöver få bekräftelse för vårt naturliga jag med våra fel och brister. Anonymiteten fungerar nog för många som en möjlighet att få vara sig själv utan att bli bedömd utifrån hur vi ser ut eller vad vi jobbar med eller vad vi har för religion, kön etc. Det blir mer jämlikt tycker jag.

När jag började blogga hade jag inga funderingar på att det kunde ge mig en möjlighet till bekräftelse. Denna möjlighet har blivit mer och mer uppenbar och viktig för mig ju mer jag bloggar och får kontakt med och respons från andra bloggare/läsare. I början var det ett sätt att få en möjlighet att reflektera över det som händer i mitt liv och att försöka använda skrivandet till att utveckla mig till :

  • en tacksam person
  • en positivt tänkande människa
  • att bli en lugnare och klokare själ

Jag hade också en förhoppning om att kunna vara en inspiration för andra och att få kontakt med likasinnade. Efter en tids bloggande på olika bloggportaler så kan jag konstatera att jag uppnått många av mina mål och speciellt sedan jag började blogga här på bloggagratis. Här har jag hittat de likasinnade jag sökt efter. Sen är det faktiskt väldigt skönt att slippa reklam på sidan för nu när jag blivit van vid hur bloggarnna ser ut här så känns det jobbigt och rörigt att läsa bloggar på andra bloggportaler som har reklam. Så här stannar jag ett tag till ;)


 
 
AnnelieH

AnnelieH

10 februari 2009 23:39

Jag håller med dig i det du skriver.. Men nu är ju jag inte kvar här..!!! Och min blogg är full med reklam..*suckar* Men läser du hos mig ändå?? (hoppas) (skratt).

http://www.metrobloggen.se/annelieh

 
Yvonne

Yvonne

11 februari 2009 01:40

Du har så rätt! Jag tror också att man strävar efter en viss bekräftelse! Jag känner också att mina bloggvänner tar mig för den jag är. Jag behöver inte göra mig till och jag träffar er alla när jag hinner eller orkar. Helt kravlöst! Och det har blivit en sån otroligt viktig del av mitt liv, att läsa allas bloggar, skriva små kommentarer och finnas till hands när någon behöver ett tröstande ord eller att dela glädjen med någon som upplevt något fantastiskt!
När jag började blogga så sa jag till min man, att om en enda människa läser min blogg och får stöd eller nöje av det jag skriver. Då är jag nöjd! Nu har jag massor av nya vänner! Det känns underbart och härligt och alla betyder så otroligt mycket för mig! =)
Du är ju en av dom! Tack för att du finns!

Varm kram!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Nini

Nini

11 februari 2009 09:51

Du är så klok! Vet du det?

http://nini.bloggagratis.se

 
Ingen bild

D.H

11 februari 2009 17:59

Stämmer(alledes)säkert,så säkert att ingen svarat än ;)
En tankeställare!
Kram

 
Naom

Naom

11 februari 2009 21:22

Förstod inte riktigt vad du menade D.H Men jag kan ju vara lite trögtänkt ibland som du vet ;)
Kram tillbaka
N

http://n-a-o-m.bloggagratis.se

 
Ingen bild

D.H

12 februari 2009 12:25

Nej då , den här gången var det jag som var trög...Såg ingen kommentar och trodde jag var först...Men så var det ju inte;)

 
Susanne

Susanne

12 februari 2009 19:52

Hejsan Naom!
Vill börja med att säga att jag är väldigt glad att läsa det positiva beskedet om din mamma. *kramar*. Sen vill jag kommentera ditt budskap om bloggning. Det ligger mycket i det du skriver. Jag tror också att det är så. Dessutom tror jag att det är ett sätt att koppla av. Skriva av sig dagens tankar. På nåt sätt vill man veta hur ens vänner mår och vad dom har för sig. Eftersom samhället är som det är med stress och höga krav så har man inte den tiden till att umgås irl. Så det blir ett sätt att umgås. Dock i postitiv riktning. Det är lite av en nutidens dagbok att blogga också. Dock öppen sådan. Vill man skriva "hemligt" är det säkert många som har en anonym blogg. Hur eller hur så tycker jag det är ett avkopplande nöje. Tack för en underbar blogg!
Kramar
Susanne

http://www.axevasvecia.bloggagratis.se

 
Ulla

Ulla

12 februari 2009 20:05

Hej, hoppas att allt är bra.
Kom att tänka på en sak. I måndags så var jag med på en gympa på skolan där jag jobbar halva min hel-tid sen juni förra året.
På gympan så blev det lite prat med en man som är med. Han menade att jag nog kommer att känna mig mör nästa dag. Jag höll med och sa att ja jag får väl se om jag orkar upp när klockan väcker mig 05.35 sa jag. då svarade han " Ja då lever vi helt skilda liv hör jag" Hmm.. Jag menar.. måste man påpeka detta... jag vet väl vad jag sysslar med och jag har ALDRIG sett honom jobba med det jag gör.
Nu ska jag se Antikrundan, den är från Mora.
Kram...!

http://ladyinblue.bloggagratis.se

 
Naom

Naom

12 februari 2009 21:25

Nini, jag vet inte om jag är så klok men jag har ett brinnande intresse för kloka saker ;)
Tack i alla fall !
Kram N

http://n-a-o-m.bloggagratis.se

 
Naom

Naom

12 februari 2009 21:27

Håller verkligen med dig, Susanne. Ett avkopplande nöje och ett sätt att umgås är precis vad det är . Kram N

http://n-a-o-m.bloggagratis.se

 
Ulla

Ulla

12 februari 2009 21:50

Ojj!!! ser att jag råkade skriva fel väckningstid. Det ska vara 04.35
Beror nog på att jag är trött.
Natti natti

http://ladyinblue.bloggagratis.se

 
Naom

Naom

12 februari 2009 21:53

skulle aldrig orka gå upp så tidigt ! Morgnar är det värsta jag vet, tyvärr
Godnatt

http://n-a-o-m.bloggagratis.se

 
stort och smått

stort och smått

14 februari 2009 22:25

Bra skrivet! Det ligger nog mycket i det du skriver.
Din blogg gillar jag mycket, den är så tänkvärd! Den får mig att stanna upp och tänka till... Jag som är en bråttommänniska... Måste lära mig att lugna ner mig... Din blogg hjälper mig lite grann på vägen.
Tack för det!

Kram

http://agneta.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Naom - 7 januari 2010 00:36

Dagen har varit som vanligt. Sov länge, sen frukost, fixat lite med hemmet och innan maten som maken lagade, klippte vi håret på sonen. Gullig blev han ! som vanligt när telefonen ringer så suckar jag över det och vill helst inte svara och ibland gör...

Av Naom - 5 januari 2010 23:23

Dagarna går och den ena är den andra lik. Vaknar vid 10 äter frukost vid 11. Ev en promenad vid 12-tiden sen eftermiddagslur. Middag vid 5-6 och sen TV eller internet till 12-01. Funderar mycket på de kommande besöken hos KBT-terapeut på torsdag och ...

Av Naom - 27 december 2009 22:08

Sitter och funderar på vad jag önskar mig av det nya året. Det enda jag kan komma på är TID ! Tid att göra sådant som får mig att må bra men framför allt att ha ork och inspiration att göra det och inte sitta kvar som en zombie i soffan o bara tänka ...

Av Naom - 27 december 2009 19:27

”Du ska inte göra det som du tror att världen behöver.Du ska göra det som får ditt hjärta att sjunga.För vad världen behöver är människor med hjärtan som sjunger.”   Önskar mitt gjorde det !!      ...

Av Naom - 20 december 2009 22:16

Har verkligen varit låg idag. Fick masa mig ut på eftermiddagen för att skotta uppfarten till huset så att maken skulle kunna parkera när han kom hem. Han har haft snöjour på jobbet och skottat från kl sju på morgonen. Han kom hem vid sex och var hel...

Skapa flashcards